« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۵۲۰۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۱
سیاسی؛
داشتن یک تیم رسانه‌ای قوی و همراهی یک یا چند خبرنگار توانمند و صاحب قلم در هر طیف سیاسی، یک ضرورت انکارناپذیر است و عدم استفاده از آنان می‌تواند یک فرد اصلح و یک تشکیلات مقتدر را به حاشیه برده و باعث شکست او در عرصه انتخابات شوند.

تحلیلی بر چهره های سیاسی انتخابات در کهگیلویه | نداشتن تیم رسانه ای پاشنه آشیل تشکیلات سیاسی موحد، بزرگواری و مژدهی | لایقی پور پدیده انتخابات دوازدهم در کهگیلویه

پایگاه خبری آوای رودکــــوف ؛ تحلیل سیاسی ســید جــعفر مــسروری | تنور انتخابات در نبود مرد میدان و امید اول مردم در حوزه انتخابیه کهگیلویه کاملأ با سرمای زمستان همنوا شده و اصلأ چنگی به دل نمی‌زند. در حالیکه در حوزه انتخابیه گچساران شرایط به گونه ای دیگر است و تایید صلاحیت تاجگردون، چهره ای که مورد وثوق قشرهای مختلف مردم است، حسابی گرم و پرشور است.

حوزه انتخابیه کهگیلویه که تا پیش از این، به اذعان اکثریت قریب به اتفاق تحلیگران سیاسی، یکی از حساس‌ترین دوره‌های تاریخ سیاسی انتخابات را در پیش داشت و بیشتر فعالان سیاسی میزان مشارکت مردم در این حوزه انتخابیه را رکوردی تاریخی پیش‌بینی کرده بودند اما در نیمه اول دی‌ماه به سردی گرایید و امـــــید مردم نا امید شد. گر چه شواهد و قرائن زیادی از بازگشت چهره تکرار نشدنی انتخابات کهگیلویه و کامبک سرافرازانه هاشمی‌پور و تایید صلاحیت وی خبر می‌دهد و این حضور دوباره مهندس هاشمی‌پور نوید روزهای تاریخی و حساسی را در یک ماه مانده به انتخابات است.

در غیاب امیر کبیر کهگیلویه و معمار سازندگی خطه جنوب کشور در صحنه انتخابات و عدم حضور وی در حوزه انتخابیه اما حکایت این روزهای برخی از داوطلبان بسیار عجیب و حتی غیرقابل تصور است. سید محمد موحد که مدعی تعداد شش دوره‌ای حضور در بهارستان است و حتی ادعای پیروزی در این دوره را در سر می‌پروراند و با شعار انتخاباتی #طلوع هفتم در حال فعالیت است، این روزها به روستاهایی سفر می‌کند که در تمام این ۲۴ سال حتی نام آن روستا را هم نشنیده بود و این نشان دهنده ریزش بی‌سابقه آرای وی و تزلزل جایگاه کنونی او است.

تصاویر منتشر شده از عکس یادگاری و تبلیغاتی سید محمد موحد در کنار تعداد اندک اهالی مظلوم، با صداقت و بی‌ریای روستاهای گرد کوچک، سید صالح، گپ گرد، نرمون، تل رضا، سر مرغ، باجری از توابع شهر لیکک خود نشان دهنده واقعیت امروز موحد در صحنه سیاست و عرصه رقابت است. شرایط این روزهای موحد و نداشتن یک تیم رسانه‌ای متوسط بیانگر آن است که او این روزها کاملأ تنهاست و دیگر خبری از حلقه های متعدد حامیان پرقدرت و صاحب نفوذ و لیدرهای سنتی نیست و خودش بسان یک لشکر تک نفره در حال تلاش برای حفظ اندک آرای انتخاباتی خویش است.

شرایط سید علی محمد بزرگواری که حامیانش او را صادق بی‌منت نامیدند نیز دست کمی از موحد ندارد. اگر تصاویر منتشر شده بزرگواری در فضای مجازی را به دقت بررسی کنید کاملأ روشن است که اطراف او هم همانند موحد از حضور چهره‌های سرشناس و لیدرهای پرقدرت خالی است. البته منظور از چهره‌های سرشناس، افراد دانشگاهی و مورد اعتماد مردم است.

شرایط بزرگواری هم شبیه به موحد است. همانطوری که موحد در میان سادات رضاتوفیق محبوبیت اندکی دارد و دیگر همانند گذشته اکثریت قریب به اتفاق سادات از او حمایت نمی‌کنند و حتی از او عبور کردند؛ بزرگواری هم در میان طایفه خودش، سادات امامزاده علی(ع) از شانس کمی برخوردار است و آرای این طایفه بزرگ بیشتر به سمت و سوی مهندس عدل هاشمی‌پور رفته است.

بزرگواری این روزها با انتقادات زیادی روبرو است. از یک طرف باوجود آنکه سال ۹۴ از صحنه سیاست خداحافظی کرده بود اما پس از گذشت ۸ سال دوباره وسوسه پست و مقام به سراغش آمده و باعث شده که دوباره کاندیدا شود و از این بابت منتقدین زیادی دارد.

بزرگواری از یک‌سو ادعا خشک و خالی دارد که باید از چهره های جوان، متخصص، توانمند و پای کار حمایت کرد و نباید به چهره های تکراری اعتماد کرد و از سویی دیگر خودش با آنکه دوران میانسالی را پشت سر گذاشته دوباره کاندیدا شده و میدان را خالی نمی‌کند و حتی خود را رهبر جریان سیاسی عبور از تکرار می‌داند! بزرگواری طی ۸ سال دوران نمایندگی که به لحاظ اقتصادی و معیشتی هم کشور و هم دولت شرایط بسیار خوبی داشت، نتوانست حداقل انتظارات را برآورده کند اما اکنون که شرایط به مراتب بدتر از گذشته است و بیکاری، تورم، گرانی، فقر روح و روان مردم را درگیر کرده است، چطوری و با کدام پشتوانه و با کدام تخصص می‌خواهد حوزه انتخابیه را از انبوه مشکلاتی که دارد، نجات دهد؟

بزرگواری هم همانند رقیب دیرینه‌اش موحد، در این دوره استقبال زیادی از او نشده و از نبود یک تیم رسانه‌ای خوب هم به شدت رنج می‌برد و تنها شاهکار تیم رسانه‌ای بزرگواری انتشار عکس‌های یادگاری و تبلیغاتی در حلقه‌ای از اندک طرفداران است که از سوی مردم پذیرفتنی نیستند. تیم رسانه‌ای بزرگواری تنها شاهکارش انتشار عکس‌های فتوشاپی با شعار #خادم بی‌منت در فضای مجازی است. شعارهای تکراری و تصاویر تکراری که نه تنها به جذب آرا کمکی نمی‌کند حتی باعث ریزش هر چه بیشتر آرای او می‌شود.

علی مژدهی هم وضعیت خوبی ندارد. او هم همانند دو کاندیدای دیگر در میان طایفه خویش شرایط خوبی ندارد. مژدهی چاروسا را از آن خود می‌داند در حالی که اصلأ در میان مردم این بخش محبوبیتی ندارد و در یک کلام می‌توان گفت چاروسا و دیشموک در تصرف مهندس عدل هاشمی‌پور است و مژدهی در این دو بخش مهم و استراتژیک حرفی برای گفتن ندارد.

مــــژدهی سیاستمدار خوبی نیست و زمانی که موسم انتخابات فرا می‌رسد آن وقت است که منطقه و زادگاهش را بیاد می‌آورد و در میان مردم طایفه‌اش حضور پیدا می‌کند در حالی که در تمام این سالها هیچگاه بدرستی مژدهی را در چاروسا و دیشموک ندیدیم.

تا قبل از ۱۵ دیماه امسال و اعلام تایید صلاحیت‌ها همه مردم مژدهی را به عنوان یک کاندیدای پوششی تصور می‌کردند و پس از اعلام تایید صلاحیت‌ها، تازه مژدهی توانست خود را از زیر این گمانه زنی خلاص کند و ادعا کند که تا آخر در صحنه می‌ماند.

حلقه اصلی مژدهی هم از شخصیت‌های برجسته و توانمند و افراد شاخص کاملأ خالی است و خودش به تنهایی در حال رایزنی است و همانند دیگر رقیبانش با حضور در مراسمات فاتحه خوانی و بصورت چهره به چهره خود را به مردم معرفی می‌کند. مژدهی نسبت به موحد و بزرگواری در حوزه اجرایی، کارنامه قابل قبولی دارد اما همانند موحد و بزرگواری به شدت تشنه قدرت و پست و مقام است و اصلأ به فکر ترقی، توسعه و تحول حوزه انتخابیه‌اش نبوده و نیست.

مژدهی هم مثل دو رقیب دیگرش یعنی موحد و بزرگواری تاکنون استقبال خوبی از او نشده است و اصلأ تیم رسانه‌ای خوبی ندارد. گر چه مژدهی سعی کرده بود با جذب چند خبرنگار صاحب قلم و توانمند در حوزه رسانه برای خود یک تیم قوی آماده کند اما بخاطر نداشتن تشکیلات سیاسی و دخالت بیش از اندازه افراد فامیلش، این چند چهره شاخص رسانه‌ای از تیم مژدهی جدا شدند و او هم مانند موحد و بزرگواری به انتشار چند عکس یادگاری و تبلیغاتی تکراری در فضای مجازی روی آورده است.

چهره‌های دیگری مثل سعادتیان و دهبانی هم شرایط معمولی‌تری دارند و تشکیلات سیاسی آنها هم تا به امروز بصورت چراغ خاموش و صـــــامت (سکوت محض) پیش رفته است و بیشترین تمرکز خود را بر روی مردم ناراضی از دیگر رقبا گذاشتند. تشکیلات سیاسی سعادتیان که اصلا با رسانه بیگانه است و طیف سیاسی دهبانی هم آنچنان رمقی ندارد که بخواهد به عنوان یک چهره انتخاباتی خود را مطرح کند.

حیات لایقی پور تنها خبرنگار و فعال رسانه ای که این دوره در حوزه انتخابیه کهگیلویه عملأ وارد صحنه انتخابات شده و با شایستگی نیز صلاحیتش تایید شد بدون شک پدیده این دوره از انتخابات است. لایقی پور هیچ سنخیتی با کاندیدای زر و زور و افراد متمول و پولدار ندارد، اهل دروغ و ریاکاری و دادن شعارهای توخالی نیست.

لایقی پور شجاع، جسور، دارای تحصیلات آکادمیک دانشگاهی و تجربه دار است و در حوزه سیاسی نیز شناسنامه‌دار است. لایقی پور به عنوان یک چهره اصلاحطلب طی سالیان متمادی فعالیت سیاسی داشته و بیش از ۲۰ سال در عرصه اطلاع رسانی و خبر فعالیت داشته است. مسیری که لایقی پور تا به امروز طی کرده یک مسیر روشن و آینده دار است و قطعا به عنوان یک پدیده در این دوره از انتخابات به مردم معرفی می‌شود.

رسانه و فعالان رسانه‌ای در واقع پیشانی و بخش بسیار مهم تشکیلات سیاسی ستادهای انتخاباتی است. خبرنگاران توانمند و صاحب قلم علاوه بر ایجاد شور و شعور و نشاط اجتماعی، می‌توانند کاندیدای اصلح و توانمند و دلسوز را به خوبی به مردم معرفی کنند پس داشتن یک تیم رسانه‌ای قوی و همراهی یک یا چند خبرنگار توانمند و صاحب قلم در هر طیف سیاسی، یک ضرورت انکارناپذیر است و عدم استفاده از آنان می‌تواند یک فرد اصلح و یک تشکیلات مقتدر را به حاشیه برده و باعث شکست او در عرصه انتخابات شوند. پس نداشتن تیم رسانه‌ای قوی برای هر سه کاندیدای کنونی کهگیلویه در واقع پاشنه آشیل تشکیلات سیاسی آنها است.

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان آوای رودکوف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان آوای رودکوف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۵
سامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
0
0
تو نیازی به ثبت نام و تایید شدن نداری زوزانتخابات اسمتو پیش اسامی کاندیدا بنویس قبولی با این مقالت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
0
0
لایقی
رهبان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
0
0
حیات لایقی پور تنها خبرنگار و فعال رسانه ای که این دوره در حوزه انتخابیه کهگیلویه عملأ وارد صحنه انتخابات شده و با شایستگی نیز صلاحیتش تایید شد. رای ما فقط لایقی پور
مهدوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
0
0
لایقی پور برخلاف روش‌های غلط برخی از کاندیداها که حتی در نظر مردم هم ناپسند است، هیچگاه با لشکری از حامیان و همراهانش در مراسمات فاتحه خوانی به دنبال جذب رای نیست. لایقی پور جوان است و به شدت دغدغه مند جوانان ، با جدیت خاصی از جوانان حمایت می کند و شرایط و حال و روز امروز مردم را خوب می‌فهمد و اعتقاد دارد که هر فردی شایسته‌تر است، توسط مردم و با دخالت مستقیم همین مردم انتخاب می‌شود.
امیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
0
0
عشق فقط لایقی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: